Thursday, April 12, 2007

המפגש החברתי של הגיימר המצוי


לכל קבוצה חברתית מגיע מקום המפגש שלה שבו היא יכולה להחליף דעות ליצור קהילות ולקדם את רעיונותיהם. זה מפתיע אנשים רבים אבל לגמיירים יש קהילה ומקומות מפגש חברתיים:

ARCADE
הארקייד הוא המקור ההיסטורי של משחקי המחשב. בימים עברו, שבהם המחשבים היו בגודל חדר, נוצרו מקומות משחק שבהם היה אפשר לשחק בכל להיטי התקופה כמו פונג,ספייסוור ופקמן עבור מטבע אחד. הארקיידים היו שטחי רבייה לתרבות של הגיימרים, כל השחקנים היו באים ומקיימים טורנירים ותחרויות, וכולם הכירו וידעו את שמם של האנשים שהחזיקו את המקומות הגבוהים בטבלת הניקוד. זה היה מקום רבייה לדור הבא של מפתחי המשחקים, ביניהם ג'ון רומרו שיפתח אחר כך את סידרת משחקי קומנדר קין, וולפנשטיין, דום וקויק. אבל לאחר התפתחות בקונסולות הביתיות והמחשב הביתי הארקיידים איבדו את משיכותם ונעלמו עם השנים (למרות שעדין יש מוזיאונים כמו ג'וייסטיק בארץ).

INTERNET CAFE
בימינו הגיימרים יכולים למצוא מקלט חברתי זמין רק באינטרנט קפה, שבו רשתות של מחשבים וקונסולות חוברו על מנת לאפשר לשחקנים לבוא ולשחק אחד מול השני ולהחיות את התרבות של המשחקים. ההצלחה שלהם לא הייתה כמו של הארקייד בגלל העלות הגבוהה והזמינות של אינטרנט מהיר שמאפשר משחק עם אנשים בכל מקום מהבית.


PC BANG
בדרום קוריאה תופעת הבילוי החברתי של הגיימרים תפסה תאוצה וגרמה לתופעת הפיסי-בנג ("בנג" בקוריאנית זה חדר), גדילה כמו של פטריות אחרי הגשם של בתי קפה עם עמדות משחקים. בקוריאה הגיימרים הם תופעה חברתית מושרשת ולא נישה של הגיקים כמו בשאר התרבויות. אם אתם לא מאמינים לי, ברוב הפיסי בנגים יש עמדות בעלי שתי כיסאות לדייטים של זוגות צעירים שמשחקים יחד, ישנם שני ערוצי טלוויזיה שמשדרים רק טורנרי משחקים, ולשחקנים הטובים ביותר יש מועדוני מעריצות. אני זוכר במעורפל גם ציטוט מאחד ממקימי majorem (חברת משחקים ישראלית שמפתחת MMORTS), כשהם בחנו את השוק הקוריאני שמו לב שההצלחה של משחקי הרשת שם שונה מבשאר המקומות, בגלל שהקוריאנים אוהבים משחקים שאפשר לשחק רק עם העכבר, כי ביד השניה הם אוהבים להחזיק סיגרייה או בקבוק בירה.

LAN PARTY
זהו המקום בו מתקיימת הפעילות החברתית העיקרית של הגיימרים כיום. אולמות ענקיים מלאים אלפי מחשבים וקונסולות שמחוברים ברשת ומאפשרים טורנירים ומשחקים במשך ימים רצופים ללא שינה, ללא אור ועם הרבה קפאין. הגדולה בעולם, DreamHack השוודית, רשמה נוכחות של 10,608 איש ב2006.
מסיבות הרשת נפוצות היום גם בישראל, רק שאנו יכולים רק לקנאות בגודל ובמימון של המסיבות רשת בשאר העולם.

DEMOSCENE
זהו יותר מקום המפגש של המפתחים והחובבנים מאחורי המשחקים. קבוצות של מפתחים באות ומציגות את המשחקים שלהם ומתחרות על קטגורייות כמו מתחת ל96K
, שבה המשחק כולו חייב להיות פחות מ96 קילובייט, ויש להם תוצאות מדהימות כמו .kkriger , משחק FPS שלם בעל גרפיקה מדהימה, כולו בגודל שנכנס על דיסקט.

בימינו המצב נואש, למרות הפעילות הגדולה ברשת גיימרים לא פוגשים גיימרים אחרים יותר. לכן שמחתי כאשר שמעתי שנפתח לנו סייבר קפה בחיפה, רק שהבעיה של העלות מבטלת אותו. הדרך היחידה לשיפור המצב יהיה שכל גיימר יילך לסייבר קפה ולמסיבות הרשת שביכולתו, ואם הביקוש יעלה, המצב ישתפר. זוהי חובתו המוסרית של כל מי שמגדיר את עצמו כגיימר.

No comments: